1. Beställningsvillkor
a. Beställare från flera bolag
- Kunden ska skriftligen informera Martin & Servera om vilka bolag som avtalet gäller.
- Samtliga köpande enheter ska godkännas av Martin & Servera.
- Kunden ansvarar för att alla köpande bolag får information om avtalsvillkoren.
- Avtalstecknande kund garanterar att alla i avtalet ingående bolag godkänner villkoren.
b. Beställningskanaler
c. Inloggningsuppgifter
d. Köp av alkoholhaltiga drycker
Om kunden avser att köpa alkoholhaltiga drycker från Martin & Servera ska bevis av giltigt serveringstillstånd i pdf format skickas till alkoholtillstand@martinservera.se.
e. Beställning efter avtalad stopptid
Om beställningen inkommer efter avtalad stopptid har Martin & Servera rätt att debitera kund en avgift.
2. Leveransvillkor
a. Fritt lastkaj
b. Minimileverans
c. Leveransdagar
d. Hantering av pant
Om kunden har kolsyretuber och/eller ölfat som ska hämtas måste det anmälas till Martin & Servera (kundtjänst) i förväg.
Kunder med registrerat konto hos Returpack kan därifrån beställa säckar märkta med streckkoder som kan användas för att lämna PET-flaskor och burkar för hemtagning via Martin & Serveras chaufför.
e. Leverans restaurangutrustning
Garanti mot material- och tillverkningsfel för artiklar inom produktområde restaurangutrustning gäller normalt 1 år från leveransdatum i enlighet med överenskommelse inom BFS (Branschföreningen för storköksleverantörer). För att garanti ska gälla måste fel anmälas till Martin & Servera innan reparation. Garanti utgår inte vid onormalt slitage, på förbrukningsartiklar som ingår i produkten (belysning, packningar, säkringar, överhettningsskydd som löst ut etc), om rengöring inte skötts eller om produkten använts i verksamhet ej lämpad för produktens prestanda.
f. Lastbärare och returemballage
Om lastbärare/returemballage som tillhör Martin & Servera skulle försvinna eller förstöras till följd av kundens oaktsamhet eller försummelse har Martin & Servera rätt att kräva ersättning (självkostnad).
Martin & Servera kan, av säkerhetsskäl, kräva att kunden kontrollerar och kvitterar antal lastbärare, returemballage samt eventuella kollin av vin, sprit och/eller öl.
3. Villkor reklamationer och returer
a. Allmänt
En reklamation som gäller felaktig faktura eller fel pris måste anmälas till Martin & Servera senast 5 dagar efter att fakturan kommit.
Om kunden kasserat varor utan godkännande från Martin & Servera görs ingen kreditering.
Martin & Servera förbehåller sig rätten att återta sålda varor till dess full betalning erlagts och enligt villkor i gällande lagstiftning.
- Kundnummer
- Artikelnummer för varan som reklameras
- Antal och enhet på varan som reklameras
- Nummer på order, följesedel eller faktura
- Orsak till reklamation
- Om det gäller bristande kvalitet behöver vi också bäst före-datum, batch/lot-nummer och bild som visar problemet
b. Transportskador
c. Retur av varor
Färskvaror tas inte i retur.
Kyl- och frysvaror måste förvaras och returneras med rätt temperatur för att kunna krediteras.
Endast varor i originalförpackning godkänns för retur.
Om kunden gjort en felbeställning av varor som är lagervaror hos Martin & Servera faktureras kunden en hanteringsavgift om 10 % av varuvärdet exkl moms och skatter.
Alla returer måste vara i samma enhet som beställdes, returer på styck från hel kartong eller liknande godkänns inte.
Beställningsvaror tas inte i retur.
Utförsäljnings- eller klippvaror tas inte i retur och ersätts inte vid eventuell slutförsäljning.
d. Retur av alkoholhaltiga drycker
Kunder med året runt-verksamhet kan endast returnera produkter inköpta de senaste 30 dagarna. Kunden debiteras en hanteringsavgift på 10 % av oskattat varuvärde.
Kunder med säsongsverksamhet eller kunder som har större evenemang kan endast returnera delar av den inköpta volymen och endast om det är överenskommet skriftligen på förhand. Kunden debiteras en hanteringsavgift på 10 % av oskattat varuvärde.
e. Retur av restaurangutrustning
Skulle retur genom överenskommelse godkännas av annan anledning än ovan nämnda krävs att varan är felfri och återförsäljningsbar. Kunden krediteras 80 % av varuvärdet samt bekostar och ombesörjer själv returfrakten till leverantör.
4. Villkor betalning och fakturering
a. Kreditprövning
b. Kredittid
c. Fakturering
d. Priser
5. Personuppgiftshantering
På Martin & Servera Restauranghandel, nedan kallat bolaget, arbetar vi för att säkerställa att allas personliga integritet skyddas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Vi har en policy som fastställer hur personuppgifter behandlas och skyddas. Aktuell integritetspolicy finns alltid tillgänglig på www.martinservera.se/bli-kund/integritetspolicy.
Martin & Servera Restauranghandel (559135-5549), Box 30212, 104 25 Stockholm, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.
Utan personuppgifter (kontakt- och anställningsrelaterade uppgifter som namn, e-postadress, telefonnummer och ansvarsområde) kan Martin & Servera få svårt att fullgöra sina åtaganden mot kunden.
