Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Allmänna försäljningsvillkor och reklamationsvillkor

Dessa villkor gäller för leveranser av varor och tjänster från bolagen Martin & Servera Restauranghandel AB, Martin & Servera Logistik AB och Martin & Servera AB (nedan kallade Martin & Servera) till bolagets kunder (nedan kallade kunden). Villkoren gäller från och med 2025-09-04.

1. Beställningsvillkor

a. Beställare från flera bolag

Ett avtal kan användas för en kund med flera bolag. Då gäller följande:
  • Kunden ska skriftligen informera Martin & Servera om vilka bolag som avtalet gäller.
  • Samtliga köpande enheter ska godkännas av Martin & Servera.
  • Kunden ansvarar för att alla köpande bolag får information om avtalsvillkoren.
  • Avtalstecknande kund garanterar att alla i avtalet ingående bolag godkänner villkoren. 
 

b. Beställningskanaler

Beställning av varor kan göras på flera sätt. Primär beställningskanal är Martin & Serveras e-handel (martinservera.se). Vid behov kan beställningar också göras via övriga digitala plattformar eller via telefon.
 

c. Inloggningsuppgifter

Kunden ansvarar för att användarnamn och lösenord till Martin & Serveras e-handel inte sprids till obehöriga. 
 

d. Köp av alkoholhaltiga drycker

Om kunden avser att köpa alkoholhaltiga drycker från Martin & Servera ska bevis av giltigt serveringstillstånd i pdf format skickas till alkoholtillstand@martinservera.se.  

e. Beställning efter avtalad stopptid

Om beställningen inkommer efter avtalad stopptid har Martin & Servera rätt att debitera kund en avgift.

2. Leveransvillkor

a. Fritt lastkaj

Leverans av varor sker fritt till den leveransplats som överenskommits med kunden.   
 

b. Minimileverans

Vid leveranser med försäljningsvärde mindre än 4 000 kr exkl moms och andra skatter debiteras leveransavgift.
 

c. Leveransdagar

Martin & Servera levererar vardagar enligt aktuell ruttplanering om inget annat överenskommits i kundavtalet.
 

d. Hantering av pant

Kunden ansvarar för att eventuella returbackar finns på överenskommen och synlig plats för avhämtning av chaufför. Chauffören ansvarar för att rapportera antal returbackar. 

Om kunden har kolsyretuber och/eller ölfat som ska hämtas måste det anmälas till Martin & Servera (kundtjänst) i förväg.

Kunder med registrerat konto hos Returpack kan därifrån beställa säckar märkta med streckkoder som kan användas för att lämna PET-flaskor och burkar för hemtagning via Martin & Serveras chaufför.
 

e. Leverans restaurangutrustning

För restaurangutrustning gäller att leverans i första hand sker med ordinarie varuleverans. Om separat transport krävs tillkommer kostnad för frakt och emballage.

Garanti mot material- och tillverkningsfel för artiklar inom produktområde restaurangutrustning gäller normalt 1 år från leveransdatum i enlighet med överenskommelse inom BFS (Branschföreningen för storköksleverantörer). För att garanti ska gälla måste fel anmälas till Martin & Servera innan reparation. Garanti utgår inte vid onormalt slitage, på förbrukningsartiklar som ingår i produkten (belysning, packningar, säkringar, överhettningsskydd som löst ut etc), om rengöring inte skötts eller om produkten använts i verksamhet ej lämpad för produktens prestanda.
 

f. Lastbärare och returemballage

Returemballage och lastbärare (pall, rullpall, frysskåp, täcken, mellanlägg etc) är Martin & Serveras egendom och ska tas i retur av Martin & Servera eller transportör vid kommande leverans. Kunden ansvarar för att lastbärare och returemballage förvaras säkert tills det är dags för retur.

Om lastbärare/returemballage som tillhör Martin & Servera skulle försvinna eller förstöras till följd av kundens oaktsamhet eller försummelse har Martin & Servera rätt att kräva ersättning (självkostnad).

Martin & Servera kan, av säkerhetsskäl, kräva att kunden kontrollerar och kvitterar antal lastbärare, returemballage samt eventuella kollin av vin, sprit och/eller öl.
 

3. Villkor reklamationer och returer

a. Allmänt

En reklamation som gäller anmärkning på leverans (vara saknad, fel vara, felbeställt, skadat gods, kvalitetsfel) måste anmälas till Martin & Servera senast dagen efter leverans. Det görs smidigast genom att använda Martin & Servera-appen.

En reklamation som gäller felaktig faktura eller fel pris måste anmälas till Martin & Servera senast 5 dagar efter att fakturan kommit.

Om kunden kasserat varor utan godkännande från Martin & Servera görs ingen kreditering.

Martin & Servera förbehåller sig rätten att återta sålda varor till dess full betalning erlagts och enligt villkor i gällande lagstiftning.
 
Vid reklamation behöver Martin & Servera följande information:
  • Kundnummer
  • Artikelnummer för varan som reklameras
  • Antal och enhet på varan som reklameras
  • Nummer på order, följesedel eller faktura
  • Orsak till reklamation
  • Om det gäller bristande kvalitet behöver vi också bäst före-datum, batch/lot-nummer och bild som visar problemet
 

b. Transportskador

 
Synliga skador på ytteremballage ska noteras på transportörens fraktsedel innan mottaget gods kvitteras. Om godset skadats i transporten ska det anmälas senast dagen efter att det tagits emot.  
 
 

c. Retur av varor

 
Retur av varor måste överenskommas med Martin & Servera (kundtjänst). Retur sker oftast i samband med nästa leverans. Kunden ska alltid få en kopia av hemtagningsorder från chauffören.

Färskvaror tas inte i retur. 

Kyl- och frysvaror måste förvaras och returneras med rätt temperatur för att kunna krediteras.

Endast varor i originalförpackning godkänns för retur.

Om kunden gjort en felbeställning av varor som är lagervaror hos Martin & Servera faktureras kunden en hanteringsavgift om 10 % av varuvärdet exkl moms och skatter. 

Alla returer måste vara i samma enhet som beställdes, returer på styck från hel kartong eller liknande godkänns inte.

Beställningsvaror tas inte i retur.

Utförsäljnings- eller klippvaror tas inte i retur och ersätts inte vid eventuell slutförsäljning.
 

d. Retur av alkoholhaltiga drycker

Retur av alkoholhaltiga drycker sker restriktivt.

Kunder med året runt-verksamhet kan endast returnera produkter inköpta de senaste 30 dagarna. Kunden debiteras en hanteringsavgift på 10 % av oskattat varuvärde.

Kunder med säsongsverksamhet eller kunder som har större evenemang kan endast returnera delar av den inköpta volymen och endast om det är överenskommet skriftligen på förhand. Kunden debiteras en hanteringsavgift på 10 % av oskattat varuvärde.
 

e. Retur av restaurangutrustning

Restaurangutrustning som direktlevererats kan endast returneras vid fel på varan eller vid annat fel orsakat av Martin & Servera. Sådan retur måste alltid godkännas av ansvarig säljare hos Martin & Servera. Retur ska ske i originalemballage. 

Skulle retur genom överenskommelse godkännas av annan anledning än ovan nämnda krävs att varan är felfri och återförsäljningsbar. Kunden krediteras 80 % av varuvärdet samt bekostar och ombesörjer själv returfrakten till leverantör. 
 

4. Villkor betalning och fakturering

a. Kreditprövning

Martin & Servera gör kreditprövning på alla nya kunder inför avtalsstart. Utan godkänd kreditprövning kan samarbete inte inledas.
 

b. Kredittid

Fakturor ska betalas inom 10 dagar från fakturadatum, om inget annat överenskommits skriftligen.

c. Fakturering

Vid sen betalning utgår dröjsmålsränta från förfallodagen med 2 procent per månad. Dessutom debiteras en förseningsavgift (för närvarande 450 kr).
 
Fakturaavgift, enligt befintliga regler, utgår för kunder som önskar faktura på annat sätt än digitalt.
 
Martin & Servera har rätt att återta sålda varor till dess full betalning erlagts i enlighet med gällande lagstiftning. 
 
Martin & Servera har rätt att justera betalningstid och övriga betalningsvillkor om kreditprövning visar att kundens betalningsförmåga är osäker.
 
Martin & Servera har rätt att kvitta upplupet bonus- eller annat kreditsaldo mot obetalda fordringar.
 

d. Priser

Det är leveransdagens priser som gäller. Martin & Serveras priser visas alltid som SEK exkl moms. Martin & Servera äger rätt att justera sina priser under prisändringsperioder enligt branschpraxis.
 

5. Personuppgiftshantering

 
Kunden är medveten om och accepterar att Martin & Servera Restauranghandel AB behandlar personuppgifter om kundens anställda och kunden åtar sig att informera berörda anställda om detta.

På Martin & Servera Restauranghandel, nedan kallat bolaget, arbetar vi för att säkerställa att allas personliga integritet skyddas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Vi har en policy som fastställer hur personuppgifter behandlas och skyddas. Aktuell integritetspolicy finns alltid tillgänglig på www.martinservera.se/bli-kund/integritetspolicy

Martin & Servera Restauranghandel (559135-5549), Box 30212, 104 25 Stockholm, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.

Utan personuppgifter (kontakt- och anställningsrelaterade uppgifter som namn, e-postadress, telefonnummer och ansvarsområde) kan Martin & Servera få svårt att fullgöra sina åtaganden mot kunden.
 

6. Force majeure

 
Om leveranser förhindras av omständighet bortom Martin & Serveras kontroll som inte skäligen kunnat förutses eller vars följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas, ska detta medföra framflyttning av leveransen utan påföljd. Detsamma ska gälla för av Martin & Servera anlitad transportör eller underleverantör. I sådana fall ska kunden omgående underrättas.
 

För restaurangutrustning gäller följande tillägg till de allmänna försäljningsvillkoren

1. Leverans

Leverans sker med ordinarie varuleverans eller med separat transport. Vid separat transport tillkommer frakt och eventuella emballagekostnader.

2. Transportskador

Leveransen ska kontrolleras av kunden. Synliga skador på ytteremballage ska alltid noteras på transportörens fraktsedel innan mottaget gods kvitteras. Transportskador med godsskada ska anmälas till transportören senast dagen efter mottaget gods. Ansvarig säljare på Martin & Servera ska samtidigt informeras av kunden om vad som inträffat.

3. Returer

Varor som direktlevererats kan endast returneras vid fel på varan eller vid annat fel orsakat av Martin & Servera. Sådan retur måste alltid godkännas av ansvarig säljare hos Martin & Servera. Retur ska ske i originalemballage. Skulle retur genom överenskommelse godkännas av annan anledning än ovan nämnda krävs att varan är felfri och återförsäljningsbar. Kunden krediteras 80 % av varuvärdet samt bekostar och ombesörjer själv returfrakten till leverantör. För retur av övriga varor, hänvisas till Martin & Serveras vid var till gällande reklamationsvillkor. Martin & Servera förbehåller sig rätten att återta försålda varor till dess full betalning erlagts och på de villkor som anges i tillämplig lag.

4. Garantier

Garantier gäller enligt BFS, Branschföreningen för Storköksleverantörer, mot material- och tillverkningsfel, under ett år från leveransdatum. För att garanti ska gälla, måste felet anmälas till Martin & Servera före reparation. Garanti utgår ej på onormalt slitage eller förbrukningsartiklar såsom glödlampor, dörrpackningar, termosäkringar, utlösta överhettningsskydd eller vid bristfällig rengöring eller där produkten använts i en verksamhet ej lämpad för produktens prestanda.
Kontakt

Välkommen att bli kund hos Martin & Servera

Martin & Servera erbjuder precis allt som ditt kök, din bar, matsal eller butik behöver, oavsett om du är en restaurang, ett litet kafé, en hel kommun eller ett rikstäckande restaurangkoncept. Med våra bilar kommer leverans av allt från basvaror, färskvaror och delikatesser, till utrustning, vin och öl. Ett samarbete som förenklar din vardag helt enkelt.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.