Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background

Våra viktigaste hållbarhetsmål – så går det

Våra viktigaste hållbarhetsmål – så går det
Vi följer naturligtvis utvecklingen för våra viktiga hållbarhetsmål för hela vår värdekedja.

Mål kopplade till leverantörer 

Produkterna vi köper är en viktig del av vårt erbjudande till marknaden. Alltså är samarbete med producenter och leverantörer viktigt.  
 
För att lyckas driva hållbar utveckling för restaurangbranschen behöver vi hållbara innovationer, nya idéer och klimatsmarta produkter från leverantörsledet. Vi har två prioriterade hållbarhetsmål med koppling till leverantörsledet. 

Plastförpackningar

Plastförpackningar ska bli materialåtervinningsbara. Där är vi idag på 53 %. Det här målet är ett delmål på vägen mot det långsiktiga målet att alla plastförpackningar 2030 ska vara av fossilfri eller återvunnen råvara. 
 
De senaste åren har kriterierna för vad som räknas som materialåtervinningsbar plastförpackning ändrats i flera steg. Därför har utfallet minskat.

Leverantörer med egna klimatmål

Minst 82 % av vår försäljning 2028 ska komma från leverantörer med egna vetenskapligt baserade klimatmål. Ökningen 2024 har varit god då många leverantörer fått vetenskapligt baserade klimatmål godkända av Science Based Targets initiative.

Mål kopplade till egen verksamhet 

Hållbarhets- och klimatarbetet i egen verksamhet handlar om värme och kyla i våra fastigheter, effektiv körning och drivmedel i våra lastbilar samt varuvård och insatser för att minska matsvinnet.  
 
Vi har tre prioriterade hållbarhetsmål för egen verksamhet. 

Matsvinn

Matsvinnet ska 2025 vara halverat jämfört med det år vi satte målet (2018). Vi har god utveckling och målet borde nås under 2025.

Klimatpåverkan i egen verksamhet

Klimatpåverkan från vår verksamhet (scope 1 och 2), mätt i ton CO2-ekvivalenter, ska 2030 vara 70 procent lägre än startåret 2023. Med insatser som sortimentsutveckling, inspiration och kommunikation lyckades vi under 2024 sänka vår klimatpåverkan med drygt 34 procent.

Fossilfria transporter

Målet är att nå 100 procent fossilfria transporter för hela 2025. Resultatet för helåret 2024 var 66 procent. Koncernen har de senaste åren investerat i snabb takt för att fasa ut fossila bränslen från egna transporter. Från slutet av 2024 drivs alla egna fordon med el, biogas eller HVO.

Mål kopplade till försäljning av livsmedel 

Vi samarbetar med kunder, kockar och inspiratörer för att driva hållbar utveckling. Vi vill hjälpa dem göra medvetna och hållbara val när de beställer sina varor från oss. 

Klimatpåverkan från försäljning av livsmedel

Vårt mål till 2030 är att minska klimatpåverkan från de produkter vi säljer med 30 procent. Det är en utmaning som vi behöver möta i samarbete med våra kunder och deras gäster.

Försäljning ekologiskt och miljömärkt, offentlig marknad

Vi mäter försäljningen av ekologiska och miljömärkta produkter till offentlig marknad. Målet är att de 2030 ska köpa minst 50 procent ekologiskt och miljömärkt. Utfallet 2024 var 31 procent.

Försäljning ekologiskt och miljömärkt, privat marknad

Vi mäter försäljningen av ekologiska och miljömärkta produkter till privat restaurangmarknad. Målet är att de 2030 ska köpa minst 20 procent ekologiskt och miljömärkt. Utfallet 2024 var 10 procent.
Hållbarhet

Vårt hållbarhetsarbete

För att kunna vara restaurangens bästa partner behöver vi agera som ledare inom hållbarhet och göra det enkelt för dig att göra hållbara val. I praktiken betyder det att du automatiskt är en del av allt det arbete som Martin & Servera gör för en mer hållbar framtid. Om du önskar kan du välja att ta ytterligare steg i hållbar riktning, genom att till exempel välja mer klimatsmarta produkter, mer växtbaserat eller dra ner på antalet leveranser per vecka.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.