Martin & Servera jobbar mot tuffa klimatmål för att minska utsläppen i linje med vad som krävs för att nå FN:s 1,5-gradersmål. Genom att egna lastbilar kör fossilfritt lyckades Martin & Servera att under 2024 sänka den egna verksamhetens klimatpåverkan med drygt 34 procent. Nu pågår arbetet med att minska klimatpåverkan från produkterna genom sortimentsutveckling, inspiration och kommunikation.
– Ett av våra mål är att till 2030 minska klimatpåverkan från de produkter vi säljer med 30 procent, säger Gustav. Det är en utmaning som vi behöver möta i samarbete med våra offentliga kunder och deras gäster. Det är tillsammans som vi kan göra skillnad.
Jobba mot tydliga mål tillsammans
Kommunens klimatmål bör finnas med redan från starten av upphandlingsarbetet och sedan krokar leverantören och kunden arm under fyra år – från start till mål. Om till exempel en kommun vill minska sin klimatpåverkan med 30 procent från livsmedelsinköpen för att bidra till Paris-avtalets 1,5-gradersmål, då finns det tydliga mål att jobba mot tillsammans.
– Alla kunder kan gratis gå in och titta på sina inköps klimatpåverkan månad för månad och även klimatberäkna sina måltider. Genom tillgången på data i Martin & Serveras
e-handel och det kostnadsfria verktyget
Menyplanering blir det enkelt att hitta vad man kan göra för att minska sina klimatutsläpp.
– Det går att vara innovativ med de förutsättningar som finns redan nu, säger Gustav. Om kommunen eller regionen traditionellt sett har haft fem måltider med köttbullar så kan de byta tre av dem till köttbullar på 50/50-färs. De kan servera en högre andel vegetariskt. De kan minska andelen rött kött och ersätta med kyckling. Man kan byta från utländsk nötfärs till svensk nötfärs. Allt detta bidrar till att sänka CO2-ekvivalenterna.
Hjälper till med förslag på klimatåtgärder
Redan idag har fokus i de flesta upphandlingar flyttats från varans pris till att se och uppskatta grossistens arbete med till exempel hållbart sortiment och fossilfria kvälls- och nattleveranser.
– Det bidrar till en förflyttning i branschen, det är en sporre som gör att vi som grossister verkligen måste steppa upp och där vi tillsammans måste våga tänka nytt och göra annorlunda mot tidigare, säger Gustav. Vi ser också fler upphandlingar med mervärdesmodeller som är positiva för vårt klimat. Martin & Servera har klimatmål i hela värdekedjan, från klimatkrav på livsmedelsproducenter, klimatsmarta lagerhus, fossilfria transporter till vilka produkter företaget säljer.
– Jag vill utmana våra offentliga kunder i den här frågan, säger Gustav. Den totala klimatpåverkan är viktig, det vill säga att man tittar på allt från kundens leveranser till vad de serverar.
– Vi kan hjälpa till med förslag på klimatåtgärder. Förutom att byta till varor med lägre klimatpåverkan, kan vi också tillsammans se över logistiken och testa färre leveranser per vecka och fossilfria kvällsleveranser. I stort sett alla de kommuner som har genomfört pilotprojekt med fossilfria kvällsleveranser har fortsatt och utökat med kvälls- och nattleveranser till många fler enheter efter provperioden.
Dialog underlättar upphandlingen
– Om vi kan jobba tillsammans på det här sättet så drivs hela branschen framåt och positionerna förflyttas på ett positivt sätt för klimatet och minskar den totala miljöpåverkan.
– Vi behöver vara innovativa för att göra skillnad på riktigt både på kort och på lång sikt, säger Gustav. De avtal vi tecknar nu ska ju gälla fyra år framåt, så för planetens skull är det hög tid att börja nu. I en livsmedelsupphandling kan det handla om tusentals produkter med väldigt många krav på varje position.
– Vi har erfarenhet av goda exempel på upphandlingar som lyckats med innovation och samtidigt ha siktet på sina mål. Kontakta oss så hjälps vi åt att nå målen!