– Vi pratade så mycket om mat och matlagning under inspelningen av ”Sveriges yngsta mästerkock” att tv-producenterna fick skrika ”Bryt!” åt oss, säger Josse.
Två år senare var boken ett faktum. I boken, som är på hela 280 sidor, finns kapitel om allt som rör hemmet, hälsan, miljön och ekonomin. Till detta finns också ett digitalt lärarstöd för åk 7–9.
Handfasta tips
– Vi vill att eleverna ska inspireras till att ta hand om sig själva, känna matglädje och lust till matlagning och öva på olika matlagningsmetoder, säger Josse. Det är också viktigt att de får koll på sin ekonomi och lär sig att göra medvetna, kloka och hållbara val.
– Hela ämnet är som en riktigt bra förälder, säger Josse. I hem- och konsumentkunskapen lär du dig ta hand om dig själv, din hälsa och din ekonomi. Vad händer när man handlar på kredit? Vad betyder öppet köp? Varför är bra hygien viktigt för hälsan? Och hur sover man gott?

Introducera vegetariskt viktigt
– I årskurs 8 är eleverna jätteintresserade av att lära sig laga god mat, helst vill de laga olika rätter med kött, säger Josse. Och vi lagar kyckling, fisk och mycket annat. Men en viktig uppgift för oss lärare är att lära eleverna laga riktigt goda vegetariska rätter.
Ett sätt kan vara att eleverna får laga egen pasta från grunden med en härlig tomatsås med vitlök och god olivolja.
– Alla tycker den rätten är jättegod, och ingen tänker egentligen på att den är vegetarisk. Så det blir en aha-upplevelse. Att lära sig att tillaga råvaran korrekt och med respekt är en del av undervisningen. Eleverna får bland annat lära sig varför det är smart att använda stektermometer.
– Har man en fin bit kyckling till exempel så är det viktigt att inte steka sönder den i pannan eller ugnen. Med rätt innertemperatur blir det lättare att lyckas, säger Josse.
Med åttondeklassarna går Josse även igenom hur man läser och arbetar efter ett recept.
– Det viktigaste är att de kollar igenom hela receptet med alla arbetsmoment innan de börjar och ser om de har alla ingredienser som behövs. Hur lång tid tar det att laga maten? Och hur kan de som grupp fördela arbetet i köket?
Ordning och reda för kreativitet
– Med ordning och reda i köket blir matlagningen roligare, säger Josse. När eleverna har lärt sig att organisera sitt arbete i köket blir de helt enkelt mer kreativa.
Potatis i fokus
– Potatis är ett superbra och prisvärt livsmedel men det är underskattat och behöver få en revival hos ungdomarna. Många elever tror att det tar jättelång tid att laga potatis och att det är superkrångligt att göra potatismos.
– Vi delade in eleverna i sex grupper som alla fick tillaga potatismos och sedan smaksätta det på olika sätt. Smaksättningar kan till exempel vara rostad vitlök, olika sorters örter, citronzest och kryddor.
– Provsmakningen blev en succé och alla var helt överraskade av hur gott och olika potatismos kan smaka.

Koll på ekonomin
– Just nu läser eleverna i årskurs nio kapitlet om ekonomi och då passade jag på att fråga vad de vill lära sig mer om. Svaret var att de vill lära sig hur man betalar fakturor. Så det har vi gått igenom.
Många elever handlar eller säljer på sajter som Tradera, Blocket och Sellpy.
– I hem- och konsumentkunskapen får de lära sig om rättigheter och skyldigheter när man köper och säljer varor, säger Josse.
– Att kunna göra en budget är en annan viktig sak för alla unga, Konsumentverket har fakta och siffror kring allt från matkostnader till hyra. Det är en bra övning för att lära sig vad man ska tänka på. Kapitlet om arbetsvillkor är ett annat viktigt kapitel, tycker Josse.
– Eleverna ska ju ut på prao i åttan och nian, då är det viktigt att de har lite insikter med sig om skyldigheter men också rättigheter så att de inte blir lurade i arbetslivet.
Foto: Johan Kalén (ur boken Hem- & konsumentkunskap med Tina & Josse, Studentlitteratur)
