Din order- & leveranskalender
= vald leveransdag
= tillgänglig leveransdag
= beställning lagd
Välj datum för inventering/prisberäkning

background
Trenden talar för växtbaserat
Inspiration

Trenden talar för växtbaserat

Som kategorichef för bland annat växtbaserade proteiner ansvarar jag för att utveckla och optimera vårt sortiment inom det här området, säger John Hamzo, Martin & Servera.
 
I sitt dagliga arbete väljer John ut produkter, har dialog med leverantörer, förhandlar fram avtal och säkerställer att Martin & Servera har ett attraktivt och hållbart sortiment. Han håller sig också informerad om nya innovationer inom mat och testar gärna det senaste inom växtbaserat. En del av tiden går också åt till att analysera trender och kundbehov.
 
– Min vardag är mycket varierande, säger John. Jag samarbetar nära med vår säljavdelning, men även med marknads- och  hållbarhetsavdelningarna för att se till att vi möter våra kunders krav på smak, kvalitet och hållbarhet.

Ansvarig för tre kategorier 

John ansvarar för Martin & Serveras egna varumärken och andra varumärken inom tre kategorier; ”Alternativt protein”, kategorin ”Såser, dressingar och röror” samt kategorin ”Kebab”.
 
Den största kategorin, ”Alternativt protein”, har två inriktningar – vegetariskt och helt växtbaserade produkter.
 
– Nyligen lanserade vi bland annat Sevans falafel gjord på svensk gråärt och svensk gulärta och hummus på svenska gula ärtor, säger John. De är dessutom Från Sverige-märkta. Lanseringen är resultatet av ett samarbete mellan Martin & Servera, Torsåker gård, Sevan och Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter. – Vårt mål på Martin & Servera är att ligga i framkant och hjälpa våra kunder att lyckas med sina satsningar på växtbaserat, öka baljväxtätandet i landet och göra en klimatsmart insats samtidigt.

Smaken viktigast

– För mig kommer smaken alltid i första hand. De växtbaserade produkter som Martin & Servera erbjuder håller hög kvalitet och smakar verkligen gott. 
 
John vill att växtbaserad mat ska ses som just mat, inte som ett alternativ. Det ska vara en självklar och inspirerande del av måltiden. 
 
– Vi vill underlätta för våra kunder i deras ambition att minska konsumtionen av kött, fågel och processad animalisk mat. Det hjälper till i kundernas hållbarhetsarbete och minskningen av CO2-ekvivalenter. 
 
John menar att det handlar om att skapa en bättre balans på tallriken där växtbaserat får ta mer plats, det behöver inte vara antingen eller.
 
– Vi behöver inte längre tala om vegetariskt eller växtbaserat, det handlar helt enkelt om god mat som råkar vara växtbaserad. Växtbaserade produkter behöver inte heller ersätta animaliska produkter. De kan också vara smakrika komplement. Alla små steg hjälper till på vår gemensamma hållbarhetsresa.

"

Vi vill underlätta för våra kunder i deras ambition att minska konsumtionen av kött, fågel och processad animalisk mat.
 
"

John Hamzo, kategorichef för bland annat växtbaserade proteiner.

Färre ingredienser

– Det är viktigt för mig att vi erbjuder produkter med färre och naturliga ingredienser, säger John. Kanske max tre eller fyra ingredienser. Innehållsförteckningen ska vara kort, det ska inte vara några onödiga tillsatser. John vill bidra till att öka intaget av baljväxter i Sverige.
 
– Idag äter vi i snitt bara 84 gram baljväxter per person och vecka. I de nya kostråden är målet att öka intaget till 360 gram per person och vecka. Det är en viktig förändring för både hälsan och miljön. Min ambition är att vi ska göra det med respekt för svensk
matkultur.

Starka drivkrafter för växtbaserat

I framtiden tror John på en stark tillväxt för god mat baserad på växtbaserade proteiner. Drivkrafter som hållbarhet, fokus på hälsa och nya matvanor gör att allt fler kommer att efterfråga växtbaserade alternativ.
 
– Jag tror också att vi kommer att se ännu mer innovativa nya produkter med ännu bättre smaker och spännande texturer. I framtiden är jag övertygad om att det växtbaserade kommer att vara en självklar del av alla menyer och en naturlig del av måltiden.
 
– Proteinskiftet handlar om att minska köttintaget, inte ersätta. När vi äter kött ska det vara av god kvalitet och gärna svenskt. När vi väljer växtbaserat protein ska det helst vara svenskodlat, säger John.

Läs också

Inspiration

Förskolekokboken: Framtidens mat - för framtidens människor

Hur det kommer sig att barnen äter två portioner av något på förskolan som de aldrig skulle smaka på hemma? Vi vill påstå att hemligheten finns i förskoleköken, där kunskap och engagemang blandas med genuin upptäckarlust och kreativitet.
Hållbarhet

Hållbart, näringsrikt och gott: Färdigkokta svenskodlade baljväxter

Ur begränsningar föds kreativitet. Samarbete längs hela värdekedjan, delat risktagande och långsiktigt innovativt arbete ligger bakom de nya svenska färdigkokta baljväxtprodukterna. Anna Henning Moberg, verksamhetschef på Torsåker gård, berättar om arbetet bakom produkterna som tagit sju år från start till mål.

Läs mer Läs mindre

Vänta kvar, din sida laddas.