–Äntligen! Efter fyra år av dåliga förutsättningar och tuffare tider kan jag nu säga att det nu ser bättre ut. Nu är vi på väg in i en vändning mot ett ljusare ekonomiskt läge, säger Lennart Wallander från Food & Friends.
I rapporten “The Pivet Point”, som fått sitt namn efter just den vändpunkten, siar Food & Friends om ett uppsving för hållbarhet och hälsa, mer vågade crossover-smaker och en helt ny syn på mellanmål och snacks. Istället för de klassiska tre dagliga målen frukost, lunch och middag visar trenden att introduktionen av fler småmål förändrar vårt måltidsbeteende. Trenden, som i rapporten kallas “The snacking revolution”, kommer från USA, där runt 90 procent av befolkningen äter en till tre mindre mål utöver de dagliga tre huvudmålen. I sin rapport förklarar Food & Friends att fokus på hälsa är en av flera anledningar till det ökande snacksandet och att “nyttiga” småmål blir allt mer populära.
I brytpunkten mellan lågkonjunktur och bättre tider kommer vi att se både recessionstrender och tillväxttrender, menar Lennart Wallander.
–Vid den förra recessionen 2009 föddes idén om “small plates”, alltså mellanrätter som ersätter förrätt och varmrätt och som man delar på. Nu kommer något annat som heter “small cocktails”, som motsvarar ungefär en halv cocktail, förklarar han.

Samtidigt syns tecken på tillväxt i trendspaningen.
–I fyra år har vi gått bakåt i det vi har ätit. Vi har haft nostalgi på tallriken, tröstat oss med mycket läsk och godis och delvis stängt ute de stora frågorna om hållbarhet och hälsa. Men nu när vi ska ut i ett bättre konjunkturläge behöver vi något som väcker oss från det hela. Ett slag i ansiktet, säger Lennart.
Koncetet "Schock and Yum" bygger på oväntade rätter som presenteras på ett chockerande sätt. Som till exempel torskhuvud i srirachasås eller ett halvt grishuvud på tallriken.
–Detta kallas även confrontational dining och ni kan tänka er hur bra det fungerar på sociala medier, säger Lennart.

Att lyxiga och exotiska frukter gör en comeback som statussymbol är en annan trend som rapporten siar om (vad sägs om rosa ananas som levereras i en exklusiv låda för 28 dollar styck?), liksom att vår syn på vatten som dryck kommer att förändras, med nischade flaskvattenprodukter och specialiserade water sommeliers som resultat.
För restaurangbranschen syns också flera intressanta och positiva trender när det gäller att ta betalt och knyta gästerna till sig. Tjänster som till exempel prenumerationer och medlemskap, spås ta mer fart. Att produkter ersätts av tjänster är en trend som synts länge inom flera områden, menar Lennart Wallander. Numera tillhandahålls vi allt ifrån filmer och musik till glasögon via prenumerationstjänster. Det kan man också göra med mat och vi ser exempel på allt ifrån kaffeprenumerationer till köpte dinner credits eller dinner kits från fine dining-restauranger.
–Idén är att knyta upp kunderna med erbjudanden och få dem att återkomma löpande, förklarar Lennart.
- Eatertainment - restaurangbesöket blir en underhållande upplevelse där gästerna till exempel kan se in i köket och följa hur maten lagas.
- Schock and yum - oväntade och chockerande anrättningar som bryter mot etiketten.
- Food activism - fler kvinnor tar plats i gourmetköken och i ledande postitioner i livsmedelsbranschen.
- Mindre sött - trenden går mot sötsaker med mindre socker.
- Merchandise - gör det möjligt för gästerna att köpa med sig köket specialkrydda eller sås hem.
