Klimatpoängen finns från och med idag tillgängligt för Martin & Servera Restauranghandels kunder, direkt i produktkortet. Grunden för beräkningen av klimatpoängen hos Consupedia är RISE klimatdatabas som visar klimatpåverkan från varans tillverkningskedja.
Klimatpoängen baseras på en jämförelse av alla livsmedelsprodukter i Consupedias databas, där den aktuella produkten värderas som mer eller mindre klimatsmart. Ju högre poäng, desto mer klimatsmart är produkten. I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och för Sorundahallarna. Samarbetet med Consupedia öppnar också upp för att på sikt skapa ännu mer kundnytta och är ett första steg mot målet att minska restaurangbranschens klimatavtryck.¿¿
-Tack vare att Consupedia kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om produkters totala klimatavtryck, CO2-ekvivalenter, men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för spännande digitala tjänster i framtiden, säger Anna Grandt, chef för digitala kanaler och e-handel.
–Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den, säger Roberto Rufo Gonzalez, Consupedias vd och grundare om samarbetet.
