Vi går igenom hur du kan använda statistik från dina sociala medier. Vi tittar på hur ni kan fördjupa relationen till målgruppen och använda existerande kunder som mini-influencers, samtidigt som ni når ut till nya kunder. UGC, User generated content, är ett kraftigt verktyg som fungerar bra för besöksnäringen.
Genom sociala medier kan både vi öka antalet bokningar och beställningar, samt få fler drop-in-kunder. Vi går igenom vilken information som bör finnas på some-konton och google-konton för att öka trafiken till boknings- och beställningssidor, samt visar hur man kan använda sig av olika funktioner som lokala grupper, evenemang och annonsering.
Kursen passar även dig som som tidigare gått “Bli proffs på sociala medier” och/eller “Filma och redigera för sociala medier”.
Förbered dig innan kursen med att ta fram statistik för dina sociala medier - om du har. Ta med lösenord till sociala medie-konton och gärna bärbar dator eller platta.
Kursinnehåll
- Öka försäljning genom sociala medier
- Fördjupa relation med målgruppen och jobba med UGC
- Förbättra kontoinformation för ökad trafik
- Använda er sociala medie-statistik
- Använda sociala mediernas funktioner för ökad konventering
- Tips på innehåll för restaurang- och besöksnäring
Kursledare: Peggy Billefält
Peggy Billefält är social medie-expert och utbildare. Med utbildning både i journalistik och digital produktion vet hon precis hur man når fram genom bruset i sociala medier. Peggy har bland annat jobbat med Facebook, Instagram, LinkedIn och TikTok. Som konsult på kommunikationsbyrån Qlok växlar Peggy mellan att utbilda i digitala medier, och att hantera kunders annonsering i sociala medier och Google.